Az ingatlan témához szorosan tartozik a vagyonszerzési illeték témaköre. Ez nagyon széles téma, elsősorban ügyvédeket kell felkeresni a szerződések miatt, én csak kis részét emelem ki, elsősorban az illeték kiszabása utáni tudnivalókról.

Bővebben, a NAV 19. számú “A visszterhes vagyonszerzési illeték” információs füzetből tájékozódhat.

Illeték számítását a NAV illetékes osztálya végzi, ügyfélszolgálaton, tájékoztatási osztályon nem mennek bele a részletekbe, azért, mert nem tudnak minden részletet, ami befolyásolhatja az összeget.

Főszabály, hogy ingatlan szerzés esetén vagyonszerzési illetéket kell fizetni, de mint minden főszabálynak, itt is vannak kivételek, melyekről a már említett információs füzetben is olvashat. 😉

Ingatlant:

  • vásárlással,
  • ajándékozással, illetve
  • örökléssel lehet szerezni.

A szerzés időpontja a szerződés aláírása, illetve öröklésnél az örökhagyó halálának napja.

Az illeték alapja az eladáskori forgalmi érték. Ezt az értéket lehet csökkenteni,

  • a vásárlás előtt maximum 3 évvel eladott ingatlanért kapott összeggel vagy
  • vásárláskor jelzi, hogy 1 éven belül eladja ingatlanát, ekkor felfüggesztik az illeték kiszabását.

Mindkét esetben be kell mutatni az értékesített ingatlan adás-vételi szerződését, ez az úgynevezett cserepótló vételi szabály.

Ingatlan szerzés után az ügyvéd elektronikus úton eljuttatja a bejelentő lapot a Földhivatalhoz, ahol bejegyzik a tulajdonjogot, ezután kerül a NAV Eljárási és illeték osztályára, ahol az illetéket kiszabják.

vagyonszerzés

Illeték megfizetése

Az illeték kiszabásáról végzést hoz a NAV, majd ügyfélkapun, ha az nincs, postai úton értesítik a vagyonszerzőt.

A kézhezvételtől számított 15 napon belül lehet fellebbezni, ha ez nem történik meg, akkor újabb 15 nap múlva emelkedik jogerőre a végzés. Lényeges, hogy részletfizetési kérelmet ez alatt a 30 nap alatt nem kell beadni. Kedvezményt csak tényleges adótartozásra ad a hatóság, az illeték csak a fellebbezési idő és a jogerőre emelkedés után, a 31. napon kerül az adófolyószámlára.

Az illeték kiszabása több hónap is lehet a vásárlástól számítva, ezért ajánlott figyelni az ügyfélkapus tárhelyet, illetve a postai küldeményeket. Ha nem veszi át hivatalosan, kétszeri kézbesítés után, vélelmezett kézbesítés áll be, és attól az időponttól számolják a 30 napot. Ha ez is letelik, előírják a kötelezettséget, sokszor volt ebből probléma az elmúlt időkben.

Részletfizetés kétféle lehet:

  1. Automatikus részletfizetési kedvezmény, amikor a tartozás 500.000 forint alatt van, 12 havi részletfizetést lehet kérni, ilyenkor a NAV nem nézi a vagyoni helyzetét a kérelmezőnek, csak a kérelmet feldolgozzák, és engedélyezik. Erről végzést hoznak, melyben megállapítják milyen összeget, milyen határidővel kell teljesíteni az adózónak.
  2. Sima részletfizetés, amikor 500.000 forintnál magasabb a tartozás, ebben az esetben részletes kérelmet kell benyújtani, maximum 36 hónapra lehet kérni, és a vagyoni helyzetről is nyilatkozni kell. Ebben az esetben a hatóság dönti el bizonyos szempontok alapján, hogy engedélyezik-e a részletfizetést.

A 2. esetben azt szoktam javasolni, hogy ha lehetséges, és úgy látják, hogy a 12 havi részletet tudnák vállalni, hogy szorítsák le 500.000 forint alá a tartozást, fizessék be a különbözetet, és úgy igényeljék az automatikus részletfizetést

A részletfizetést ügyfélkapus regisztrációval az ÁNYK felületen lehet igényelni, illetve szabadon fogalmazott levélben, vagy ügyfélszolgálaton kitöltött adatlapon.

 

A témában a “Villám kérdések-villám válaszok” szolgáltatás, (15 vagy 30 perc) keretében adok tanácsot.

 

Heti hírlevél felíratkozás

A heti hírlevélben, hét elején összefoglalókat küldök az előző heti blog cikkekről, és a héten várhatóakról. Érdemes feliratkozni, mert így nem marad le egyetlen egy Önt érdeklő témáról sem.

Facebook zárt csoport illetve Facebook oldalam