A XXI. században nagyon előtérbe kerül(t) az elektronikus ügyintézés területe. Nem kell messzire mennünk, hogy körülnézzünk mely területeken tudunk otthon, kényelmesen ügyeket intézni. Például:
- banki ügyintézés, van olyan bank, ahol már akár a gépünk előtt ülve is nyithatunk bankszámlát;
- vásárolunk interneten keresztül (élelmiszer, háztartási eszközök, hobbi termékek, stb….);
- online tanfolyamok, oktatások;
- hivatali ügyintézés.
Ez utóbbiról gondoltam, hogy egy kicsit „hangosan” elmélkedek, még pedig arról, hogy a felsorolásban szereplő első 3 dolog egyre elfogadottabb. A hivatali ügyintézésben még mindig ragaszkodnak sokan a személyes ügyintézéshez, akkor is, ha szabadságot kell kivenni, sorba kell állni, többször vissza kell menni, mert mondjuk valami hiányzik az ügyintézéshez.
Ügyfélkapu
Nagyon sokszor találkozom ügyfelek csodálkozó szemeivel, amikor megkérdezem, hogy van-e ügyfélkapuja, esetleg NAV-os ügyintézéshez telefonos PIN kódja, ezekről már több cikket is írtam az elmúlt hetekben, hónapokban.
Sajnos, a járványhelyzet egyre fokozódik ismét, ezért úgy gondolom, hogy az ingyenesen nyitható ügyfélkapu regisztrációra, vagy érvényesítésre nagy szüksége lehet a jövőben mindenkinek. Valószínűleg – remélhetőleg – nem fog leállni az Élet, úgy mint idén tavasszal, de gondoljunk bele, mennyivel egyszerűbb lehet, ha kényelmesen otthonról, a nap bármely szakában (főleg ha épp működik a rendszer 😉 ) ügyet tudunk intézni.
(Épp most, amikor írom ezt a cikket jött egy messenger kérdés, péntek délután, hogy a családi pótlékhoz küldendő igazolást hová kell küldeni… csak annyit kérdeztem, hogy ügyfélkapun eljutott-e adott felületre. Nem, nem jutott el, de azt válaszolta, hogy a hétvégén, amikor ráér megcsinálja, és egy lépést nem kell tennie személyesen ügyintézéshez.)
Vállalkozóknak kifejezetten kötelező az ügyfélkapu, mert egyrészt ezen keresztül lehet elindítani az egyéni vállalkozást, másrészt a hivatalok a vállalkozóknak, gazdálkodó szervezeteknek elektronikus úton kézbesíti az információkat.
TEL kód
Említettem a telefonos PIN kódot is… ez a NAV-os telefonos, konkrét ügyintézéshez szükséges. A PIN kódot lehet kérni nyomtatványon postai úton, ügyfélszolgálaton, illet ügyfélkapus regisztrációval az ONYA felületen. Fontos, hogy ezt a kódot magánszemélyként tudjuk kérni, de ügyet tudunk intézni ezzel a kóddal vállalkozásunkkal kapcsolatosan is.
Legtöbb könyvelőnek is van ilyen személyre szóló PIN kódja, a vállalkozását, vagy magánszemélyes fiókját össze lehet kötni a könyvelő PIN kódjával, ez is egy meghatalmazás a könyvelő felé.
Ügyfélkaput kormányablakban, illetve a NAV ügyfélszolgálatán lehet nyitni!
TEL kódot NAV ügyfélszolgálatán, illetve ügyfélkapus regisztrációval lehet igényelni (nem feltétel, hogy ügyfélkapuja legyen a kód igényléséhez).
No, akkor miért is nincs elterjedve az elektronikus ügyintézés???
Csak 1 példa az ügyfélkapus regisztrációval elérhető probléma megoldásra (ha még nem látta volna): COVID-19 lelet megtekintése – videó
A heti hírlevélben, hét elején összefoglalókat küldök az előző heti blog cikkekről, és a héten várhatóakról. Érdemes feliratkozni, mert így nem marad le egyetlen egy Önt érdeklő témáról sem.