Külföldön munkát vállalóknak is lehet egészségügyi szolgáltatási járulék kötelezettsége!

  1. Ha fizetési kötelezettsége volt a külföldi munkavállalás előtt, akkor a külföldi biztosítótól kell igazolást kérni, hozni a NEAK (régen OEP) felé a biztosítás létrejöttéről. Fontos alapszabály, hogy egészségügyi ellátásra abban az országban jogosult, ahol az állandó lakcíme van, kivéve, ha külföldön vállal munkát, akkor abban az országban kell igénybe vennie, és ahol az állandó lakcíme van, ott bejelentési kötelezettsége áll fenn!!!
  2. A NEAK igazolást ad ki, hogy elfogadta a bejelentést, és ezzel az igazolással lehet, sőt kell kijelentkezni a magyarországi fizetési kötelezettség alól a NAV-nál! Aki ezt nem teszi meg, egy ellenőrzés során kellemetlen helyzetbe kerülhet, mert csak egy országban lehet biztosított, illetve ellátásra jogosult.
  3. Aki külföldön dolgozik, fizeti a járulékokat, itthon, Magyarországon sürgősségi ellátásra jogosult, előre tervezett, programozott ellátásra csak akkor, ha a külföldi biztosító vállalja az ellátás költségeit. Magyarul az ellátásról kap a beteg egy számlát, melyet a külföldi biztosítóhoz benyújt, amelyik kifizeti.
  4. Nagyon fontos ezen jogviszony rendezése, mert hamarosan várható szigorítás ez ügyben, és ne akkor kelljen kapkodni!
  5. Ezt a kijelentkezést is lehet természetesen ügyfélkapun keresztül intézni, ezért kiemelten fontos, hogy a külföldön munkát vállalóknak legyen müködő ügyfélkapus elérhetősége! Telefonon tájékoztatást csak telefonos PIN kód birtokában lehet kapni. Ha nincs PIN kód, nincs ügyfélkapu, akkor meghatalmazással is lehet ügyet intézni, érdemes itthon hagyni eredetben aláírt meghatalmazást családtagnak, barátnak.
  6. Külfölfi munka végzés befejezése után, hazatéréskor, ha nincs itthon biztosítási jogviszony, akkor azonnal, a külföldi biztosítási jogviszony megszünése után be kell jelentkezni a járulék fizetési kötelezettség alá.
  7. Az Európa Uniós biztosítási kártyát a NEAK-nál kell kérni.