ONYA…
... azaz Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás
2019 óta dolgozik a NAV egy új felületen, hogy kiváltsa a sok adózó által nem szeretett ANYK keretprogramot, amit valljuk meg elég nehezen tudnak alkalmazni a nem szakemberek. Mi, könyvelők, adótanácsadók szeretjük, ezen tudunk dolgozni, tudjuk, mit hol találunk meg, de tény, hogy elavult, ezért itt az ideje egy újnak.
ONYA, ami nem "anya"
Szakmai körökben szoktunk ezzel viccelődni, hogy „o(a)nyázunk” egyet. Ennek az az egyszerű oka, hogy sajnos, mint minden újnak, vannak gyerek betegségei, és elég sűrűn lefagy, leáll, főleg amikor bevallási időszak van a tárhely nem bírja a „terheléses támadást”, nem mindig találjuk azt, amit már megszoktunk az ANYK-ban.
A felépítése ugyanolyan, mint az e-szja felületnek, tehát különböző mozaikokból kell összeállítani a bevallást, kérelmet, nem látjuk át úgy a felületet, mint a már megszokott keret programban.
A nem-szakemberek azért szeretik, mert nem kell letölteni a Jawa alkalmazást, meg külön hozzá a szükséges nyomtatványt, viszont ennek az a hátulütője, hogy ha a könyvelőt kérdezik, hogy akkor most mit, hogyan kell csinálni, a szakember az ANYK-s nyomtatvány oldalszámát, sorszámát mondja. 😊
Hasonlítom az ANYK-hoz ezt a felületet, viszont az biztos, hogy HA a rendszer jól bírná a terhelést, akkor ez bizony egy jól működő rendszer. Könyvelők, szakemberek az ÁNYK-t használják, és azt mondják, amíg ki nem húzzák alóluk azt, pont nem érdekli őket ez a felület.
Megértem.
DE! Ha MOST, amikor még van menekülési rész, és le tudjuk ellenőrizni, hogy mit, hogyan tud az ONYA, nem próbálják ki az új felületet, akkor amikor végérvényesen kihúzzák alólunk az ANYK-t, nagyon rosszul fogják érezni magukat a kollégák. Igen, az ÁNYK ellehetetlenítése már évek óta a fejünk felett lebeg, és igen, egyre közelebb kerül a végéhez a keretprogram rendszere.
Szóval! Az a jó hírem van a nem-szakemberként (nem könyvelő, adótanácsadó, stb.) ONYA-t használóknak, hogy a legtöbb (és egyre több) nyomtatványt ki lehet tölteni ezen a felületen, és el lehet felejteni az ANYK-t.
Ezek pl.:
- adat- és változás bejelentő – T101, T101E helyett,
- biztosított bejelentés – T1041
- EFO (egyszerűsített foglalkoztatású) munkavállaló bejelentése – T1042,
- bevallások – pl. 58-as és KATA.
- átvezetési, kiutalási kérelem – régen 17-esnek neveztük, most betű jelekkel van a nyomtatványon ATVUT17
- TEL kód igénylése
- adóalap kedvezmények évközi bejelentése NAV-on keresztül a munkáltató felé, stb.
A rendszerbe az ügyfélkapus felhasználónévvel és jelszóval kell belépni. A főoldalon alapból egy kis csempe van, a magánszemély adózó csempéje. Ha valaki egyéni vállalkozó is, neki van még egy csempe a főoldalon.
Ez azért lényeges, mert nem minden adatlapot, nyomtatványt lehet beadni egyéni vállalkozóként, pl.: az adóalap kedvezmény kérelmeket, TEL kódot. Magánszemélyként nem tudod beadni a különböző bevallásokat pl. az átalányadózóknak mindenképp egyéni vállalkozóként kell kiválasztani a csempét, mert ott találják meg a járulék bevallás nyomtatványt.
Én még azért szeretem ezt a rendszert, mert legtöbbször (sajnos nem mindig) az aktuális alapadatokkal automatikusan kitölti a rendszer az adatlapot, és már csak a változásokat, vagy a bevallás adataival kell kitölteni.
Arról nem is beszélve, hogy az itt felvitt változásokat szinte, vagy legalábbis pár napon belül láthatjuk az ÜPO (ügyfélportál) felületén. (Az ÜPO-ról a következő cikkben olvashattok.) Szeptemberben nekem nagyon meglepő volt, hogy a KATA-ról átalányadóra való váltást szinte AZONNAL, – értsd amíg kiléptem az egyik rendszerből és beléptem a másikba -, láttam a törzsadatban a változást! Természetesen vannak olyan bejelentések, amihez ügyintézői vizsgálat kell, mint pl. ÁFA gyakoriság változás, hát ott azért még kell várni a változás megjelenésére.
Amennyiben részletesebben, gyakorlatban is megakarsz ismerkedni a felülettel, akkor 20 perces villám kérdés konzultáció keretében tudok segíteni.
Konzultáció, könyvelés
Adótanácsadóként, mérlegképes könyvelőként vállalok egyéni vállalkozóknak konzultációt, illetve könyvelést.
Új ügyfelek esetében először ajánlott konzultálni, hogy együtt tudunk-e a jövőben dolgozni, tudok-e segíteni neked, téged érintő kérdéseket tudunk megbeszélni.
30 perces konzultációt a gombra kattintva már tudsz rendelni!